Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014

Κουαρτέτο εγχόρδων Τετρακτύς


Τρία σημαντικά έργα του 20ού αιώνα από τους ταλαντούχους μουσικούς του ελληνικού κουαρτέτου Τετρακτύς.



Το κουαρτέτο με το πυθαγόρειας έμπνευσης όνομα Τετρακτύς* εξελίσσεται σταθερά σε ένα από τα πλέον αξιοσημείωτα ελληνικά σύνολα μουσικής δωματίου. Έχει συμμετάσχει στο πρόγραμμα Rising Stars, με εμφανίσεις σε πολλές σημαντικές αίθουσες, ενώ το ρεπερτόριό του καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα, με ιδιαίτερη έμφαση στα έργα του 20ού και 21ου αιώνα. Από αυτή την περίοδο αντλεί και το πρόγραμμα της συγκεκριμένης συναυλίας.

Το τρίτο κουαρτέτο του σπουδαίου Ρώσου συνθέτη Dmitri Shostakovich, έργο σε πέντε μέρη, έμελλε να έχει ανάλογη μοίρα με την 9η Συμφωνία του, έργο 70. Στο ζοφερό περιβάλλον του Ψυχρού Πολέμου θεωρήθηκε αταίριαστο με τις επιταγές της Σοβιετικής εξουσίας, με αποτέλεσμα να σταματήσουν οι δημόσιες εκτελέσεις του λίγο μετά την πρεμιέρα του, στις 16 Δεκεμβρίου 1946 από το κουαρτέτο Beethoven, στο οποίο είναι αφιερωμένο. Αν και παρουσιάστηκε αρχικά ως «πολεμικό» έργο, οι υπότιτλοι των μερών που παρέπεμπαν στη μάταιη αναζήτηση νοήματος στην εμπειρία του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, αφαιρέθηκαν από τον συνθέτη πολύ σύντομα. Ωστόσο, το έργο παρουσιάζει μια εξέλιξη, από το κάπως ανέμελο θέμα του πρώτου μέρους μέχρι το πολύ πιο σκοτεινό τέλος του πέμπτου που θα μπορούσε να παραπέμπει στην τραγική σύρραξη από την οποία μόλις είχε βγει νικήτρια η Σοβιετική Ένωση.

Ο Πασκάλ Ντυσαπέν, γεννημένος το 1955, είναι από τους πολυγραφότερους και σημαντικότερους Γάλλους συνθέτες. Το έργο του καλύπτει όλα τα είδη, σολιστικά, μουσικής δωματίου, ορχηστρικά και όπερες, και έχει βραβευτεί επανειλημμένα. Σε αντίθεση με τη «φασματική» σχολή που ήταν κυρίαρχη στη Γαλλία, ο Ντυσαπέν (ο οποίος φοίτησε κοντά στον Ιάννη Ξενάκη) αναπτύσσει μια γραφή επικεντρωμένη στη γραμμή, όπου τα οργανικά μέρη «οργανώνονται κυρίως μέσω μιμητικών κινήσεων, προδίδοντας περισσότερο μια ατονική αντίστιξη […] παρά μια αναζήτηση κάθετων υφών…» όπως γράφει ο Jacques Amblard. Μέχρι σήμερα έχει συνθέσει επτά κουαρτέτα εγχόρδων. Στο τρίτο κουαρτέτο του, σε τρία μέρη, παρουσιάζεται μια πιο κλασική γραφή με περιορισμένη χρήση μικροτονικών διαστημάτων και γκλισσάντι, μια λιτότητα που συνδέεται ενδεχομένως με την πιο αφηρημένη συμμετρική οργάνωση του έργου.

Το Fragmente-Stille, an Diotima (1979) σηματοδότησε μια καμπή στο έργο του μεγάλου συνθέτη Luigi Nono. Στη θέση της έντονης γραφής και του ανοιχτά επαναστατικού περιεχομένου, το κουαρτέτο εξέπληξε με την εύθραυστη εσωτερικότητα, τη θραυσματική δομή, το παίξιμο στα όρια της σιωπής. Παραθέσεις από το έργο του Hölderlin, γραμμένες στην παρτιτούρα χωρίς να προφέρονται ποτέ, καθοδηγούν νοηματικά τους μουσικούς σε ένα έργο του οποίου ο ερωτηματικός χαρακτήρας αποτελεί μια νέα πολιτική στάση.


Update | Φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση 14 Φεβ 2014 21:00 Μικρή Σκηνή
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Dmitri Shostakovich
Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 3 σε φα μείζονα, έργο 73 (1946)

Pascal Dusapin
Quatuor à cordes no. 3 (1993)

Διάλειμμα

Luigi Nono
Fragmente-Stille, an Diotima (1979)
για κουαρτέτο εγχόρδων

TETRAKTYS
Γιώργος Παναγιωτίδης: βιολί
Κώστας Παναγιωτίδης: βιολί
Ali Başeğmezler: βιόλα
Δημήτρης Τραυλός: τσέλο


*Το κουαρτέτο Τετρακτύς, αποτελούμενο από τους Γιώργο Παναγιωτίδη (βιολί), Κώστα Παναγιωτίδη (βιολί), Ali Başeğmezler (βιόλα) και Δημήτρη Τραυλό (τσέλο), δημιουργήθηκε το 2008 και έγινε άμεσα αποδεκτό από το κοινό και τον Τύπο, όπου περιγράφηκε ως «το νέο ανερχόμενο κουαρτέτο». Από τις πρώτες ακόμα αναφορές οι κριτικοί σημείωσαν το μοναδικό στυλ, τον διαυγή και μεστό ήχο, την αριστοτεχνική τεχνική και τα εκφραστικά περάσματα στις μουσικές φράσεις.
Κάθε μέλος του Κουαρτέτου είναι εξαιρετικά ταλαντούχο, εκπαιδευμένο σε διεθνή πανεπιστήμια υψηλών προδιαγραφών, έχοντας ταυτόχρονα συμπράξει με ορχήστρες υπό την διεύθυνση μαέστρων παγκοσμίου φήμης. Ο Γιώργος Παναγιωτίδης, κάτοχος πρώτου παγκόσμιου βραβείου στο βιολί, υπήρξε αναπληρωτής εξάρχων στην Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, ο Κώστας Παναγιωτίδης είναι εξάρχων της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΝΕΡΙΤ, ο Ali Başeğmezler υπήρξε κορυφαίος στις βιόλες της Καμεράτα, ενώ ο Δημήτρης Τραυλός είναι μόνιμος μουσικός στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
Το Δεκέμβριο του 2008 έκαναν εντυπωσιακή πρώτη εμφάνιση στο Πνευματικό Κέντρο Διονύσου στην Αττική. Ακολούθησαν συναυλίες στο Ινστιτούτο Γκαίτε της Αθήνας και στην αίθουσα Παρνασσός, ενώ το Δεκέμβριο του 2009 εμφανίστηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ως μουσική συνοδεία στην ανάγνωση της Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας του Ch. Dickens από τον Jeremy Irons.
Το κουαρτέτο εγχόρδων Τετρακτύς αποτέλεσε την επίσημη πρόταση του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για τον κύκλο Rising Stars 2011-2012 του European Concert Hall Organisation. Στο πλαίσιο αυτό, το κουαρτέτο πραγματοποίησε εμφανίσεις στις περισσότερες από τις πιο σημαντικές ευρωπαϊκές αίθουσες συναυλιών: Concertgebouw Amsterdam, Cité de la Musique Paris (συμμετοχή στη biennale κουαρτέτων αφιερωμένη στο συνθέτη Wolfagang Rihm), Luxembourg Philharmonie, Palais des Beaux-Arts Brussels, Elbphilharmonie Hamburg, Kölner Philharmonie, Musikverein Wien, Laeiszhalle Hamburg, Town Hall & Symphony Hall Birmingham, Stockholms Konserthus, L’Auditori Barcelona, με διθυραμβικές κριτικές από το κοινό και τον Τύπο. Τέλος το 2014 το κουαρτέτο προσκλήθηκε στο Carnegie Hall, από το Ίδρυμα Ωνάση, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη λήξη της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το ρεπερτόριο του κουαρτέτου Τετρακτύς απηχεί τη βαθιά αγάπη των μελών του για τα κλασικά έργα και, παράλληλα, το έντονο ενδιαφέρον τους για τη σύγχρονη μουσική δημιουργία. Στις συναυλίες τους ο Ligeti συναντά τον Mozart, ο Σκαλκώτας τον Haydn και ο Webern τον Beethoven, καθώς στόχος τους είναι η δημιουργία μιας ιδιαίτερης ατμόσφαιρας μέσα από αναπάντεχες μουσικές συναντήσεις.




Γιώργος Παναγιωτίδης, βιολί α'



Γεννήθηκε στη Δράμα το 1982. Σε ηλικία πέντε ετών ξεκίνησε βιολί υπό την καθοδήγηση του πατέρα του. Το ταλέντο του αναγνωρίστηκε στα δεκατρία του χρόνια με την κατάκτηση του Α΄ βραβείου στο διεθνή διαγωνισμό νέων Kocian, στην πόλη Ústí nad Orlicí της Τσεχίας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να τον δεχτούν ως κατ’ εξαίρεση φοιτητή στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής του Μονάχου με καθηγητή τον Gottfried Schneider. Αποφοίτησε το 2004 με διάκριση και του δόθηκε τιμής ένεκεν βιολί Nicolau Gagliano για δύο χρόνια. Έπειτα εισήχθη στην τάξη της καθ. Lydia Dubrovskaya, ενώ από το 2007 ως το 2014 κατείχε θέση αναπληρωτή εξάρχοντα στη Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής.
Έχει συνεργαστεί με κορυφαία σύνολα και ορχήστρες, όπως το Ensemble Modern Frankfurt, υπό τη διεύθυνση καταξιωμένων μαέστρων, όπως ο Zubin Mehta, ο Pierre Boulez, ο Sir Neville Marriner, καθώς επίσης έχει εμφανιστεί σε αίθουσες όπως η Concertgebouw Amsterdam, η Herkulessaal München, το Festspielhaus Baden-Baden και η Salle Pleyel Paris.
Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του ERGON Ensemble.



Κώστας Παναγιωτίδης, βιολί β'


Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1977. Άρχισε μαθήματα βιολιού σε ηλικία επτά ετών και, σημειώνοντας εξαιρετική πρόοδο, αποφοίτησε σε ηλικία δεκαπέντε ετών από το Δημοτικό Ωδείο Καβάλας, με βαθμό «Άριστα παμψηφεί».
Στη συνέχεια παρακολούθησε, με υποτροφία του Κρατικού Ωδείου Βορείου Ελλάδος, μαθήματα κοντά στην καθηγήτρια της Ακαδημίας της Σόφιας Ginka Gichkova. Το 1995 συνέχισε τις σπουδές του με καθηγητή τον Gottfried Schneider στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Μονάχου, από όπου αποφοίτησε με δίπλωμα βιολιού (1999) και στη συνέχεια μεταπτυχιακό δίπλωμα σπουδών (Aufbau Studium).
Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια και έχει λάβει μέρος σε ρεσιτάλ, συναυλίες μουσικής δωματίου και φεστιβάλ στην Ελλάδα, την Αυστρία, την Ιταλία και τη Γερμανία. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας. Την περίοδο 2003-2007 υπήρξε μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, όπου διετέλεσε και δόκιμος κορυφαίος Α΄στα πρώτα βιολιά, ενώ κατόπιν συμμετείχε ως έκτακτος μουσικός στην Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής. Υπήρξε επίσης μέλος της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ και της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.
Είναι ιδρυτικό μέλος του ERGON Ensemble και του κουαρτέτου εγχόρδων Τετρακτύς, σύνολα με τα οποία έχει πραγματοποιήσει συναυλίες στις σπουδαιότερες αίθουσες της Ευρώπης.
Με τη σύσταση της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΝΕΡΙΤ, το καλοκαίριο του 2014, κατέχει τη θέση του εξάρχοντος βιολονίστα.

Ali Başeğmezler, βιόλα




Γεννήθηκε στην Άγκυρα το 1980. Ξεκίνησε τις μουσικές σπουδές του στο Κρατικό Ωδείο της Άγκυρας, στην τάξη της Feza Gökmen, ενώ ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Γερμανία, στη Μουσική Ακαδημία Felix Mendelssohn-Bartholdy της Λειψίας με καθηγήτρια την Tatjana Masurenko (2006 - πτυχίο Bachelor και 2008 - πτυχίο Masters). Το ίδιο διάστημα συμμετείχε ως tutti βιόλα στο «Halle Opernhaus» (2002-2004) και παρακολούθησε σεμινάρια με τους Bruno Guiranna, Stefan Kamasa και Nobuko Imai.
Από το 1997 ως σήμερα έχει συμπράξει ως προσκεκλημένος μουσικός ή σολίστ με αρκετές ευρωπαϊκές ορχήστρες, ενώ το 2008 παρουσίασε την παγκόσμια πρεμιέρα του κοντσέρτου για βιόλα «Lausanne» του Nejat Başeğmezler με την Προεδρική Συμφωνική Ορχήστρα της Άγκυρας.
Από το 2005 ως το 2014 κατείχε τη θέση του κορυφαίου βιολίστα στην Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής.
Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του ERGON Ensemble.


Δημήτρης Τραυλός, τσέλο



Γεννήθηκε το 1978 στο Βερολίνο. Άρχισε μαθήματα βιολοντσέλου σε ηλικία 4 ετών με την Ντάνα Χατζηγεωργίου στο ωδείο Νίκος Σκαλκώτας. Πήρε το δίπλωμά του με βαθμό άριστα παμψηφεί, με καθηγητή τον Renato Ripo. Συνέχισε τις σπουδές του στην Μουσική Ακαδημία της Βιέννης με καθηγητές τους Johannes Meissl και Josef Luitz.
Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια βιολοντσέλου με τους Anatol Krastev, David Strange, Maria Kliegel, Maria Tchaikovska, Heinrich Schiff, Vincent Stadlmair, Kirstin Feltz, καθώς και σεμινάρια μουσικής δωματίου με το Artis Quartet και το Altenburg Trio.
Υπήρξε μέλος της ορχήστρας νέων της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπό τη διεύθυνση του Sir Colin Davis. Ήταν επίσης υπότροφος της Διεθνούς Μουσικής Ακαδημίας του Ensemble Modern (ΙΕΜΑ).
Έχει εμφανιστεί ως σολίστ με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ερμηνεύοντας το κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε ντο μείζονα του Josef Haydn, με την ορχήστρα της θερινής ακαδημίας του Horn της Αυστρίας, ερμηνεύοντας το κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα του Darius Milhaud και με το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Θ. Αντωνίου, στο έργο Ethnic Matter του Μιχάλη Τραυλού.
Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του ERGON Ensemble, και από το 2003, μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.
http://www.tetraktysquartet.com/index_gr.html

http://www.sgt.gr/gre/SPG751

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου